16.02.2017

Amb quin model de joc ens identifiquem?

El model de joc el podríem definir com a un ideal: és la idea de joc que dissenyem i que defineix com volem que jugui el nostre equip. Serien aquells comportaments, tant individuals com col·lectius, que volem que realitzi el nostre equip. Per poder definir aquest model necessitarem dissenyar aquelles accions que volem que realitzi el nostre equip en aquestes 4 fases: ofensiva; defensiva; transició atac – defensa; transició defensa – atac.

Actualment, el joc de posició és un model del quan se’n sent molt a parlar. Figures com les de Rinus Michels, Johan Cruyff, Louis Van Gaal, Juanma Lillo o Jorge Sampaoli són persones que han contribuït a aquest fenomen. Però no ens enganyem, la manera de jugar del Barça de Josep Guardiola va portar el joc de posició al seu màxim exponent. I, a més, no només el va portar al seu màxim exponent, sinó que aquesta idea de joc va anar acompanyada de la consecució d’un gran nombre de títols.

Però què entenem per joc de posició? Tenir la possessió de la pilota és portar a la pràctica aquesta idea de joc? El famós “tiqui – taca” defineix aquest model? A continuació anem a veure algunes de les característiques principals del joc de posició.

FASE OFENSIVA

El “tiqui – taca”, anar-se passant la pilota, rotundament no defineix el model de joc que estem tractant. En el joc de posició es vol tenir la possessió de la pilota, però totes les passades es realitzen amb un sentit. De fet, si la passada no ha de tenir cap sentit es preferible conduir la pilota per fixar un rival i així alliberar un company.

La idea principal seria la de buscar homes lliures o trobar situacions de superioritat, ja sigui numèrica o posicional. Evidentment per tal que es donin aquestes situacions hem de tenir el domini de la pilota. En aquest sentit Guardiola parla de les 15 passades prèvies. És a dir, per poder atacar amb garanties i desorganitzar el rival necessitem una sèrie de passades prèvies per així trobar jugadors lliures o situacions de superioritat.

Per poder tenir el control de la pilota, hem de sortir jugant des del darrera. Lillo diu que com més de pressa viatja la pilota més de pressa torna. Si llancem cap amunt la pilota des del darrera és molt probable que ràpidament ens torni, ja sigui per un rebuig o perquè l’equip rival ens ha guanyat la segona acció i, per tant, l’esfèric ja no està en el nostre domini.

Un cop aconseguim realitzar una sortida neta recordem que el que volem és trobar homes lliures o situacions de superioritat. Les passades prèvies de les quals parlàvem també ens permetran atraure rivals per acabar trobant un home lliure més llunyà. El nostre objectiu és anar superant línies per així anar eliminant jugadors rivals. Així doncs, seran importantíssims els jugadors entre línies. És vital tenir homes lliures i superioritat darrera la línia rival que ens està pressionant. A més, si aconseguim tenir jugadors a diferents alçades generarem moltes línies de passada, la qual cosa ens permetrà anar progressant tots junts.

Portar a la pràctica el joc de posició no és senzill, de la mateixa manera que no és fàcil que hi hagi jugadors que, tot i que no intervinguin, comprenguin que estan ajudant a l’equip. Per exemple: per poder trobar homes lliures al carril central necessitarem d’amplitud i profunditat. En ocasions això voldrà dir que potser un extrem no està intervenint en el joc, però està fixant el lateral rival i està donant amplitud per tal que l’equip trobi el nostre interior sol entre línies.

FASE DEFENSIVA

En certa mesura la forma que tenim d’atacar defineix com acabarem defensant. Si tenim el control de la pilota i l’equip va avançant junt el que farem serà tenir una posició dominant al terreny de joc. Quantes vegades hem vist el Barça embotellar a camp contrari l’equip rival? Moltíssimes! Si aconseguim que l’equip progressi junt i tenir el control de la pilota, en cas que la perdem tindrem l’equip junt i ens serà més fàcil recuperar-la. A més, si el que busquem són situacions de superioritat, quan perdem la pilota el més probable és que el rival es trobi en una situació d’inferioritat. Per tant, en fase ofensiva serà importantíssim tenir la línia defensiva avançada i anar progressant amb paciència tots junts. D’aquesta manera quan perdem la pilota ens trobarem en una bona situació per robar-la.

TRANSICIÓ ATAC-DEFENSA

Amb aquesta fase ens referim a com actuem en el moment que acabem de perdre la pilota. Si el que volem és tenir el control de l’esfèric, la nostra intenció ha de ser la de recuperar ràpidament la pilota un cop l’hem perduda. Per això serà de vital importància realitzar una pressió post – pèrdua molt intensa. De totes maneres, com ja hem dit, si en fase ofensiva tenim el control i anem avançant tots junts, en el moment que perdem la pilota tindrem l’equip més compacte per robar-la.

TRANSICIÓ DEFENSA-ATAC

Aquesta fase es refereix al moment que estem defensant i acabem de recuperar la pilota. Quan acabem de recuperar la pilota el que volem prioritzar és no perdre-la. Així doncs, necessitarem una sèrie de passades per tal d’allunyar l’esfèric de la zona on l’hem recuperat i, a més, això permetrà que l’equip tingui temps d’organitzar de nou la fase ofensiva.

PER QUÈ AQUEST MODEL DE JOC?

La resposta immediata a la pregunta segurament seria perquè ens agrada aquesta idea de joc. Pensem que aquest model proposa una forma de jugar atractiva de veure. Ens encanta jugar a l’atac i, a més, creiem que aquesta forma d’entendre la fase ofensiva provoca que el rival no ens generi tantes ocasions de gol. És a dir, no només ens agrada jugar d’aquesta forma, sinó que, a més, pensem que és la més eficaç a l’hora de competir.

Pel que fa referència al motiu pedagògic de per què hem escollit aquest model de joc és perquè pensem que és el més educatiu pels jugadors. El joc de posició creiem que és la forma més divertida pels jugadors de practicar aquest esport. I, per altra banda, és un model molt complex i que implica pensar moltíssim. Per tant, d’alguna manera també contribuïm al desenvolupament cognitiu dels jugadors.

Martí Creus, entrenador i coordinador del futbol formatiu de la Fundació UE Vic.